Lukumummi ja -vaaritoiminta

LUKUMUMMIKSI TAI -VAARIKSI?


MLL Aviapoliksella on oma lukumummi Kartanonkosken koululla. Hän toimii kakkosluokan lukumummina. Lukumummimme palkittiin vuonna 2015 vuoden vapaaehtoisena. Koulut ovat kyselleet lisää lukumummeja tai -vaareja.

Kiinnostuitko toiminnasta? Ota yhteys:

MLL:n Uudenmaan Piirin yhdyshenkilö, Mia Montonen 

mia.montonen@mll.fi, 044-7426 000

Seuraava koulutus tiistaina 23.10.2018. Lisätietoja osoitteessa uudenmaanpiiri.mll.fi/vapaaehtoisille/lukumummiksi-vaariksi/

tai
mll.aviapolis@gmail.com

 

LUKEMISEN SUJUVUUS

  • Suomessa lapset oppivat lukemaan tarkasti, mutta osa jää hitaiksi lukijoiksi
  • Tietämystä,välineitä ja menetelmiä lukemisen sujuvuuden tukemiseen on tarjolla niukasti
  • Sujuva lukeminen on tarkkaa, ilmeikästä, nopeaa ja automaattista.
  • Epäsujuva lukeminen taas hidasta, takertelevaa tai arvailevaa. Tästä seuraa helposti luetunymmärtämisen vaikeuksia, oppiaineiden opiskelun työläyttä sekä motivaatio- ja itsetunto-­ongelmia

LUKEMISEN SUJUVUUDEN TUKEMINEN

  • Lukemissujuvuutta voi harjoittaa monin eri keinoin, mutta tärkeintä on lukea paljon
  • Lukumummien ja -vaarien kanssa lukiessa lapsi saa sekä harjoitusta että mallin sujuvasta lukemisesta sekä lisäksi välitöntä palautetta ja mahdollisuuden keskustella luetusta

TOIMINNAN HYÖDYT

  • Lapset saavat lisää lukukokemuksia, kannustusta ja myönteistä palautetta sekä kontaktin toiseen sukupolveen
  • Seniori-­ikäiset pääsevät tutustumaan lasten lukutottumuksiin ja nykyajan koulumaailmaan
  • Koulut verkottuvat lähiyhteisön kanssa

KÄYTÄNNÖSSÄ
 

Lukumummi ja  –vaari–toiminta on tarkoitettu 2.-­6. luokkalaisille lapsille.

 

ENSIMMÄINEN TAPAAMINEN

  • Mummi/vaari ottaa opettajaan yhteyttä, ja sovitaan ensimmäisestä tapaamisesta
  • Opettaja esittelee mummille/vaarille koulua sekä oman luokkansa
  • Sovitaan säännöllisestä lukutuokioajasta (esim. kerran viikossa oppitunti) 
  • Sovitaan, kuinka kauan lukutuokiot kestävät. Suosituksena on, että ne kestäisivät ainakin pari kuukautta mielellään yhden lukukauden

ENNEN LUKUTUOKIOITA

  • Opettaja valitsee osallistuvat lapset: hitaita lukijoita tai lapsia jotka muuten tarvitsevat innostamista lukemiseen ja lisälukukokemuksia
  • Opettaja etsii yhdessä lasten kanssa sopivat kirjat
  • Opettaja varaa sopivan, mieluiten vakiotilan lukutuokioille
  • Opettaja tiedottaa oppilaiden vanhempia Tiedot kotiin–kirjeellä tai sähköisesti Wilman kautta sekä rehtoria Rehtorin tiedotteen avulla

KIRJAT

  • Opettaja valitsee lapsen kanssa sopivan helppolukuisen ja innostavan kirjan -­ei tavutettuja tai tavutettuja oppikirjoja­
  • Jokaiselle lapselle valitaan oma kirja
  • Yhtä kirjaa mielellään monta kappaletta

LUKUTUOKIOT LÄHTEVÄT KÄYNTIIN

  • Lukutuokiot kahdenkesken: mummi/vaari+lapsi
  • Kestää sovitun ajan esim. puolikas tai 1 oppitunti/oppilas
  • Mummi/vaari antaa lapselle kirjanmerkin
  • Opettaja ja mummi/vaari vaihtavat lyhyesti kuulumisia ennen tai jälkeen lukutuokion
  • Mummi merkitsee aikataulu lappuun (oppaan lopussa) lukutuokion päivämäärän ja keston

LUKUTUOKION SISÄLTÖ
 

Lukutuokion aikana:

  1. Vaihdetaan kuulumiset ja virittäydytään lukemiseen
  2. Luetaan kirjaa eri lukutavoilla
  3. Keskustellaan luetusta+laitetaan tarra kirjanmerkkiin

LUKUTAVAT & LUKEMINEN

  • Eri kerroilla käytetään eri lukutapoja vuorotellen: yhdellä lukutuokiolla yhtä tapaa ja seuraavalla toista. Jos joku tuntuu hankalalta,voidaan käyttää niitä lukutapoja jotka lapsi hallitsee. Lukutavat on esitelty tarkemmin Lukumummien ja –vaarien oppaassa.
  • Lukemisessa tärkeintä on päästä tekstissä eteenpäin. Jos lapsi tekee paljon virheitä, häntä voi pyytää lukemaan tarkemmin. Kaikkia virheitä ei tarvitse korjata, mutta jos sanan merkitys muuttuu, mummi/vaari voi pyytää lukemaan sanan uudestaan
  • Hankalimmat sanat voi lukea yhdessä. 
  • Kannustus ja myönteinen ilmapiiri ovat tärkeitä!

TOIMINNAN LOPPUESSA

  • Mummi/vaari jakaa osallistuneille lapsille lukudiplomit
  • Opettaja ja mummi/vaari voivat halutessaan sopia ajan loppupalaverille
  • Opettaja täyttää sähköisen kyselyn toiminnasta
  • Mummi/vaari täyttää paperisen kyselyn toiminnasta (oppaan lopussa) ja lähettää palautuskuoressa Niilo Mäki Instituuttiin